Butiran am
Tarikh
: 26 September 2012
Hari
: Khamis
Masa
: 8.00 pagi – 9.00 pagi (60 minit)
Tahun
: 2 Cemerlang
Bilangan
murid
: 20 orang
Mata
pelajaran
: Pendidikan Islam
Bidang
: Pemulihan jawi
Tajuk
: Suku kata terbuka/tertutup
Hasil pembelajaran
: Di akhir pembelajaran ini murid dapat:
1.
Menyebut 3 suku kata terbuka dan tertutup.
2.
Mengeja 2 daripada 3 suku kata terbuka dan tertutup dengan betul.
3.
Menulis 2 daripada 3 suku kata terbuka dan tertutup dengan betul.
Pengetahuan sedia ada :
Murid pernah menyebut suku kata terbuka dan tertutup
Gabungjalin
: Adab dan Akhlak
Penyerapan
: Sejarah
Penerapan
nilai
: Sabar, tabah dan bertanggungjawab
Kemahiran
berfikir
: Murid dapat membezakan suku kata terbuka dan tertutup
Bahan
sumber
: Komputer, Smart Lorry, LCD, slaid, speaker.
Langkah/
masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti P&P
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Salam dan doa:
اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
-
Guru memberi salam dan
murid menjawab salam.
-
Murid membaca doa secara
kelas.
|
Set induksi
(5 minit)
|
-
Murid diperlihatkan dengan
video pada tayangan menggunakan komputer.
-
Apa yang kamu perhatikan daripada video
tersebut?
|
-Murid melihat persembahan guru
menggunakan video pendek.
-Guru bersoal jawab dengan murid.
-Murid menjawab soalan yang diberikan
guru.
-Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran
hari ini.
-
|
Langkah 1
(13 minit)
|
- Suka kata
terbuka mempunyai huruf vokal iaitu ا,و,ي
- Suku kata tertutup
tidak mempunya huruf vokal di akhirnya.
tertutup
خغ – خيغ – خوغ
تغ – تيغ – توغ
هغ – هيغ – هوغ
Terbuka
جا – جي – جو
تا – تي – تو
ها – هي – هو
|
-
Guru memaparkan carta
suku kata terbuka/tertutup pada slaid yang disediakan
-
Guru meminta murid menyebut dan mengeja
suku kata terbuka dan tertutup dengan bimbingan guru
-
Murid akan menyebut secara kumpulan dan kelas.
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Potongan
kad suku kata terbuka/tertutup :
·
Ba+ju= baju
·
Bu+ku= buku
·
Su+su= susu
·
Ta-ngan= tangan
·
Ker+tas=kertas
·
Ka+til=katil
|
- Murid
dibahagikan kepada tiga kumpulan kecil
- Seorang wakil murid dari setiap kumpulan akan mencabut
2 sampul yang pelbagai warna di bahagian kepala lori
- Kemudian mereka akan berbincang di dalam kumpulan.
- Seterusnya seorang wakil murid dari setiap kumpulan akan
mencari potongan suku kata di bahagian badan lori dan membentuk perkataan di
dalam kumpulan masing-masing.
- Setelah siap membentuk perkataan, murid akan melekatkannya
di papan hitam
- Guru akan menyemak jawapan murid.
- Murid akan membaca perkataan-perkataan yang telah
dilekatkan di hadapan kelas secara beramai-ramai.
|
Langkah 3
(20 minit)
|
Lembaran
Kerja:
-memadankan
suku kata terbuka-terbuka, tertutup-tertutup dan menjadikan satu perkataan.
|
-Guru mengedarkan helaian lembaran kerja kepada setiap
murid.
-Guru
membimbing murid memadankan memadankan suku kata terbuka-terbuka, tertutup-tertutup
dan menjadikan satu perkataan.
|
Penutup
(5 minit)
|
- Suku
kata terbuka/tertutup :
·
Ba+ju= baju
·
Bu+ku= buku
·
Su+su= susu
·
Ta-ngan= tangan
·
Ker+tas=kertas
·
Ka+til=katil
|
-
Murid menyebut semula suku kata terbuka-terbuka,
tertutup-tertutup dan menjadikan ia
satu perkataan secara kelas.
|
minta izin dari ustaz utk rujukan rph saya rph ini.
ReplyDeleteThighs Of Floating Gems: A Complete Guide for Decatur - TITanium
ReplyDeleteThighs sunscreen with zinc oxide and titanium dioxide Of titanium ring Floating Gems: A Complete Guide for Decatur. TITanium titanium band ring Artists: David Williams · Jonathan Beech · David ray ban titanium Daughtry · Jonathan Beech · Jonathan titanium daith jewelry Beech.